Ροή ειδήσεων

Kατά πόσον η δημοπρατούσα Αρχή μπορεί να κρίνει ασύμφορη μία οικονομική προσφορά;

Kατά πόσον η δημοπρατούσα Αρχή μπορεί να κρίνει ασύμφορη μία οικονομική προσφορά;

Απαντά ο Νομικός Σύμβουλος της Π.Ε.Σ.Ε.Δ.Ε., Γιάννης Γαλενιανός

Σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 2 του Ν. 3263/2004 , όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 7 του άρθρου 4 του ν. 3481/2006 «2. Η διαδικασία ή και το αποτέλεσμα της δημοπρασίας ακυρώνεται πριν την έκδοση της κατακυρωτικής απόφασης με αιτιολογημένη απόφαση της Προϊσταμένης Αρχής, ενώ και η εκδοθείσα απόφαση κατακύρωσης ανακαλείται από την ίδια, πριν τη σύναψη της σύμβασης, εφόσον συντρέχει έστω και μια από τις ακόλουθες περιπτώσεις: α) …………………… β) Η οικονομική προσφορά του τελικού μειοδότη κρίνεται μη ικανοποιητική για τον κύριο του έργου. Στην περίπτωση αυτή, για την ακύρωση απαιτείται γνώμη του τεχνικού συμβουλίου του Υπουργείου στο οποίο υπάγεται ή από το οποίο εποπτεύεται η αναθέτουσα αρχή, ή της οικείας περιφέρειας, όταν στο οικείο Υπουργείο δεν υφίσταται τεχνικό συμβούλιο και όταν αναθέτουσες αρχές είναι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης Α’ και Β’ βαθμού ή ενώσεις ή νομικά πρόσωπα των οργανισμών αυτών».
Από τη διάταξη αυτή προκύπτει ότι η Προϊσταμένη Αρχή μπορεί να ακυρώσει το διαγωνισμό και να μην κατακυρώσει το αποτέλεσμά του , εάν κρίνει αιτιολογημένα ότι αυτό είναι οικονομικά ασύμφορο για τον κύριο του έργου.
Απαραίτητη διαδικαστική προϋπόθεση είναι να προηγηθεί η επί του θέματος έκφραση γνώμης του κατά περίπτωση αρμόδιου Τεχνικού Συμβουλίου. Η γνώμη αυτή δεν δεσμεύει την Προϊσταμένη Αρχή (απλή και όχι σύμφωνη γνώμη) , η οποία ακόμη και σε περίπτωση που το Τεχνικό Συμβούλιο γνωμοδοτήσει ότι το αποτέλεσμα του διαγωνισμού δεν είναι ασύμφορο για τον κύριο του έργου , η Προϊσταμένη Αρχή και πάλι δικαιούται να ακυρώσει το διαγωνισμό.
Προς άρση παρανοήσεων , τονίζουμε ότι το Τεχνικό Συμβούλιο δεν λαμβάνει απόφαση περί κατακύρωσης ή μη του αποτελέσματος του διαγωνισμού , αλλ’ απλώς γνωμοδοτεί , σχετικά με το αν η οικονομική προσφορά που αναδείχθηκε μειοδότρια είναι ή όχι συμφέρουσα για τον κύριο του έργου. Η αποφασιστική αρμοδιότητα επιφυλάσσεται αποκλειστικά για την Προϊσταμένη Αρχή.
Η απόφαση της Προϊσταμένης Αρχής πρέπει να είναι πλήρως αιτιολογημένη , όπως και κάθε διοικητική πράξη , πολύ περισσότερο που στη συγκεκριμένη περίπτωση η αιτιολόγηση της απόφασης ζητείται ειδικά από το νόμο. Αιτιολόγηση , φυσικά , απαιτείται , πολλώ μάλλον , και στην περίπτωση που το Τεχνικό Συμβούλιο γνωμοδοτήσει υπέρ της κατακύρωσης του διαγωνισμού.
Γενικά , οι αποφάσεις περί ακύρωσης διαγωνισμών, με την επίκληση του ασύμφορου αποτελέσματός τους , ελέγχονται κατά κύριο λόγο ως προς το κατά πόσον αυτές αιτιολογούνται νομίμως , με την άσκηση των κατά περίπτωση ενδίκων μέσων κατ’ αυτών.
ΔΙΑΔΩΣΤΕ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ